Verslag Conrad Euregio Rally
3-4 november 2001
Het
was weer een spannend weekend rond Hengelo tijdens de Conrad
Euregio Rally. En hoewel de wedstrijd zelf redelijk probleemloos
is verlopen was het op de zaterdag nog even spannend of
de start wel gehaald kon worden. Op de vrijdag was de auto
nog helemaal nagekeken en was er nog een testrit gemaakt.
Alles was in orde. Op zaterdag morgen sloeg de pech echter
toe. Onderweg naar de technische keuring komen er opeens
vreemde geluiden onder de wagen vandaag, een wiellager had
het begeven. Op zich niet zo'n ernstig defect, maar opweg
naar de technische keuring was er geen tijd om het euvel
te repareren.
De
technische keuring werd gehaald, maar nu kon verder rijden
echt niet meer. Terplekke werd snel even een service plek
opgezet en de schade bekenen. deze bleek erger dan gehoopt.
Het defecte lager was zo heet geworden dat het was gaan
smelten en als het ware aan de achteras vast gelast zat.
Bij deze pech kwam gelukkig ook nog heel wat geluk kijken.
De technische keuring lag namelijk direct naast een Opel
dealer waarvan het magazijn toevallig open was op deze zaterdag,
omdat het nationale Opel testdag was. Daarbij hadden ze
nog net voldoende materiaal op voorraad om ons weer opweg
te helpen. Met kunst en vliegwerk van de monteurs werd alles
weer net op tijd gemonteerd en kon er gewoon op tijd gestart
worden.
Op
de eerste twee proeven waren er nog twee kleine probleempjes
die wat tijd gekost hebben, maar deze konden op de service
goed verholpen worden. Vanaf proef 3 kon er dus echt voluit
gegaan worden. En met succes. Hoewel je als nul-auto niet
meetelt voor het klassement worden wel de tijden gewoon
gemeten. Dit leerde ons dat de snelste tijd in de klasse
N3 neergezet was. Een proef later zou deze tijd echter weer
verloren worden door een spectaculaire spin waarbij de auto
al rondtollend precies tussen de twee sloten aan beide kanten
door genavigeerd werd. Met enige seconden vertraging kon
de weg vervolgd worden en was het tijd voor een hergroepering.
Na
de hergroepering was het inmiddels donker geworden en stonden
er nog 3 proeven op het programma die elk tweemaal verreden
moesten worden. Proef 5 verliep erg goed en hoewel er op
deze rondkoers een keer gestopt moest worden om Edwin Abbring
voorbij te laten, leverde ook deze proef een snelste tijd
in de klasse op. Tevens leverde deze proef een persoonlijk
snelheidsrecord voor onverhard op met een snelheid van ruim
150 km/u.
De
volgende twee proeven verliepen ook zonder veel problemen,
al zou proef 7 wel veel invloed krijgen op de rest van de
wedstrijd. Proef 7 was een mooie proef met 4 behoorlijke
jumps erin. Dit bleek echter iets te fors voor de schokdempers
en deze raakte dan ook lek. De gebruikte schokdempers zijn
nieuw voor de rallysport en zitten bij wijze van test voor
de fabricant onder de auto. Deze test bewees in ieder geval
duidelijk dat huidige constructie niet geschikt is. De volgende
proeven konden nog redelijk gereden worden al moesten de
jumps erg rustig genomen worden, maar naarmate de wedstrijd
vorderde werden ook de dempers steeds slechter.
De
tweede dag begon met de proef over het industrieterrein,
wederom een rondkoers. Op een rondkoers is er altijd het
risico van snellere deelnemers die nog in een andere ronde
zitten. Zeker als er met een N3 Opel Astra voor een aantal
A8 bolides uitgereden moet worden. Zo ook in de laatste
ronde. Johan vertelt: "We reden voor de laatste keer
op de splitsing af waar je links moest houden om nog een
ronde te doen en rechts om naar de finish te gaan. Wij zaten
dus aan de rechterkant en zagen Hans Stacey de bocht om
komen vliegen en de linker kant nemen. Hierdoor waren wij
in de veronderstelling dat hij nog een ronde moest doen
en hielden dus ook gewoon het gas erop. Hans zat echter
toch al in zijn laatste ronde en sneed vlak voor de bocht
nog voor ons langs. Dat ging op een haar na goed. Aan de
ene kant zaten wij en aan de andere kant stonden de tonnen
die koers splitsten, echt centimeter werk!"
Verder
verliep de dag tot de laatste proef rustig. De tijden liepen
iets op, omdat de auto, vanwege de kapotte dempers, steeds
meer de wegligging van een eend ging vertonen. Verder waren
er geen problemen. De laatste proef was nog even spectaculair,
omdat door zand en olie de weg over een lengte van ruim
een kilometer erg glad was geworden. Hier was het 4 ronden
glibberen en glijden waarbij er een keer een klein uitstapje
werd gemaakt dat op centimeters van een lantaarnpaal en
een hek eindigde. Dit had op het tijdverlies na geen vervelende
gevolgen en dus werd de finish gewoon gehaald.
Al
met al was het een zeer geslaagd weekend. Het was als test
bedoeld en dat is het zeker geweest. De laatste kinderziektes
lijken nu uit de auto te zijn gehaald en ook de vering is
goed gestest. Al had een positiever testresultaat voor de
vering wel prettig geweest. Verder waren ook de tijden zeker
niet slecht. Als er niet als nul-auto gereden zou zijn,
maar als gewone deelnemer dan zou het resultaat tweede in
de klasse N3 geweest zijn. Een mooie gedachte om de winterstop
mee in te gaan.
Tot
slot nog even de tijden:
Kp Tijd Opmerkingen
1 Gramsbergen 4m15 Kleine problemen, niet voluit
2 Bruchterveld 4m47 Kleine problemen, niet voluit
3 Gramsbergen 4m09 Snelste tijd in klasse N3
4 Bruchterveld 5m01 Gespint op proef
5 Gammelke 8m45 Snelste tijd in klasse N3
6 Akzo 3m47 -
7 Twekkelo 6m30 Jumps beschadigen schokdempers
8 Gammelke 8m49 -
9 Akzo 3m47 -
10 Twekkelo 6m32 -
11 Industrieterrein 9m02 Close encouter met Hans Stacey
12 Bentelo 8m29 regen
13 Boeldershoek 2m12 -
14 Bentelo 8m39 -
15 Boeldershoek 2m10 -
16 Industrieterrein 9m44 Spiegel glad, kleine schuiver
Totaal: 1uur 36min 38sec
Ter vergelijking:
eerste plaats N3 1uur 33min 13sec ( +3m25 )
tweede plaats N3 1uur 37min 34sec ( -0m56 )
|