home
wat is..
team
auto
verslag
reverse
sponsoring
links

 

Een rallyauto in 10 stappen

De keus
Als je eenmaal de keus hebt gemaakt dat je zelf een rallyauto wilt gaan bouwen, zijn de volgende twee keuzes die gemaakt moeten worden: “welke auto wordt het?” en “In welke groep ga ik rijden?” De keus voor de groep was in ons geval eenvoudig. We wilden met een beperkt budget toch rally’s gaan rijden, dus werd dit de groep N, de standaardklasse. De keus voor merk en type auto was iets moeilijker. Je mag niet zomaar van elke auto een rallyauto maken. De FIA beheert een lijst van gehomologeerde automodellen. Alleen met een gehomologeerde auto mag je aan de start verschijnen.

voor
na

Bij het kiezen van een model let je op een aantal zaken. Je let op de aanschafprijs, de duur van de homologatie en natuurlijk op de prestaties. Wat echter nog veel belangrijker is, is de beschikbaarheid en de prijs van reserveonderdelen. Dit laatste gaf bij ons de doorslag om een Opel Astra te nemen. De Astra is maar liefst 7 jaar in deze vorm in productie geweest en is in die periode ook nog eens de best verkochte auto geweest. Onderdelen genoeg dus. Een bijkomend voordeel is dat de Astra technisch identiek is aan de oudere Kadett.. Uiteindelijk hebben we dan ook twee auto’s gekocht. Een Astra 1.4 voor de carrosserie en een Kadett GSi voor de techniek.

De keus
Strippen
Kaal maken
Rolkooi
Spuiten
Interieur
Techniek
Rally toevoegingen
Bestickering
Rijden