De
keus
Als je eenmaal de keus hebt gemaakt dat je zelf een rallyauto
wilt gaan bouwen, zijn de volgende twee keuzes die gemaakt
moeten worden: “welke auto wordt het?” en “In
welke groep ga ik rijden?” De keus voor de groep was
in ons geval eenvoudig. We wilden met een beperkt budget
toch rally’s gaan rijden, dus werd dit de groep N,
de standaardklasse. De keus voor merk en type auto was iets
moeilijker. Je mag niet zomaar van elke auto een rallyauto
maken. De FIA beheert een lijst van gehomologeerde automodellen.
Alleen met een gehomologeerde auto mag je aan de start verschijnen.
Bij het kiezen van een model let je op een aantal zaken.
Je let op de aanschafprijs, de duur van de homologatie en
natuurlijk op de prestaties. Wat echter nog veel belangrijker
is, is de beschikbaarheid en de prijs van reserveonderdelen.
Dit laatste gaf bij ons de doorslag om een Opel Astra te
nemen. De Astra is maar liefst 7 jaar in deze vorm in productie
geweest en is in die periode ook nog eens de best verkochte
auto geweest. Onderdelen genoeg dus. Een bijkomend voordeel
is dat de Astra technisch identiek is aan de oudere Kadett..
Uiteindelijk hebben we dan ook twee auto’s gekocht.
Een Astra 1.4 voor de carrosserie en een Kadett GSi voor
de techniek. |