home
wat is..
team
auto
verslag
reverse
sponsoring
links

 

Een rallyauto in 10 stappen

Techniek
Van de techniek kun je veel meer hergebruiken. Een aantal zaken moet je standaard laten, zoals de wielophanging, het inlaatsysteem en vrijwel het gehele motorsysteem. Er zijn ook een aantal zaken die je reglementair wel mag aanpassen, maar die je uit kostenoverweging ook prima standaard kan gebruiken. Dit zijn bijvoorbeeld de versnellingsbak, het differentieel, de koppeling en de tank.

Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die je zeker wilt aanpassen. Mijn top drie ziet er als volgt uit.
1) De remmen. Vóór wil je remblokken die tegen hoge temperaturen kunnen. Verder vervang je alle standaard remleidingen door leidingen van vliegtuigkwaliteit die je zoveel mogelijk binnendoor legt. Dit doe je overigens ook met de benzineleidingen.
2) Vering en dempers. Dit is de basis voor een snelle auto. Met de veren en de dempers bepaal je, door het vinden van de juiste afstelling, hoe snel je door een bocht kunt. Daarbij zouden standaard dempers het eerste stuk onverhard op snelheid waarschijnlijk niet eens overleven.
3) De banden. Alles wat je je auto wilt laten doen wordt naar het wegdek gecommuniceerd door slechts vier kleine stukjes rubber. Alleen via deze vier stukjes kun je er voor zorgen dat de ca. 1000kg wegende auto vanuit topsnelheid in zeer korte tijd voldoende vertraagd om bijvoorbeeld die eindeweg-haaks-rechts te nemen! Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat je dit in orde hebt, anders is al het andere werk voor niets geweest.

Tot slot zijn er nog tal van (kleine) dingen die je doet om de auto net dat beetje sneller of betrouwbaarder te maken. Je minimaliseert je uitlaatdemping om net onder de toegestane 100dB te blijven, je kort je stuurhuis in, je galvaniseert de motorsteunen en ga zo maar door.

De keus
Strippen
Kaal maken
Rolkooi
Spuiten
Interieur
Techniek
Rally toevoegingen
Bestickering
Rijden